CURTS UN IMPULSO COLECTIVO 2

CURTS UN IMPULSO COLECTIVO 2

PLA Y CANCELA (Elena Duque)

PLA Y CANCELA (Elena Duque)

Pla y Cancela és el nom d’un carrer de la Corunya, on hi ha una casa que la cineasta Elena Duque tria com a espai de fantasmes, lloc de pas fugaç per a la memòria dels qui una vegada la van poder habitar. Utilitzant tècniques del cinema experimental, Duque convoca una imatge rere l’altra, acuradament, per il·lustrar aquest caràcter efímer dels cossos i els objectes en només dos minuts que voldríem que fossin molts més.

M. (MANUEL MOLDES, PONTEVEDRA SUITE 1983-1987) (Ángel Santos)

M. (MANUEL MOLDES, PONTEVEDRA SUITE 1983-1987) (Ángel Santos)

Al D’A ja vam acollir el segon llarg d’Ángel Santos, Las altas presiones, l’estrena de la qual es va convertir en un esdeveniment. Per això ara cal donar la benvinguda a M., el seu últim curt, sobre el pintor Manuel Moldes i la seva obra Pontevedra Suite. Sobretot perquè no és un film sobre algú que pinta, sinó sobre la pintura encarnada en uns quants gestos i traços: pura forma, com el cinema de Santos.

IMPROVISACIONES DE UNA ARDILLA (Virginia García del Pino)

IMPROVISACIONES DE UNA ARDILLA (Virginia García del Pino)

Presentat al Festival de Gijón, aquest curt de Virginia García del Pino és cinema polític en estat pur. I no perquè parli de política com sol fer-se, sinó perquè reflexiona sobre les formes de fer-la a través de la paraula i la imatge, els dos fonaments del cinema. D’una banda, el filòsof Josep Maria Esquirol. Per una altra, els gestos més quotidians —i gastats— de l’espectacle en què s’ha convertit tot això. I al mig, l’espectador: passin i vegin.

ALIENS (Luis López Carrasco)

ALIENS (Luis López Carrasco)

Fa quatre anys el D’A va programar El futuro, el primer llarg en solitari de Luis López Carrasco, i va revelar així un cineasta personalíssim, un experimentador nat. Ara, després de passar pels festivals de Locarno i Toronto, arriba Aliens, retrat íntim de Tesa Arranz, supervivent del grup Los Zombies, i tot torna a tremolar. Situat de nou a la dècada del vuitanta, penetrant en una història al·lucinada i dolorosa, aquest petit documental obliga a revisar tota una època.

AÚN ME QUEDAN BALAS PARA DIBUJAR (Ramón Lluís Bande)

AÚN ME QUEDAN BALAS PARA DIBUJAR (Ramón Lluís Bande)

En els calabossos de Cangas del Narcea, a Astúries, encara sobreviuen els dibuixos d’alguns condemnats a mort pel franquisme… Al mateix temps que estrena en el D’A Escoréu, 27 d’Avientu de 1937, Ramón Lluís Bande presenta també aquest treball emocionant en la seva senzillesa, grandiós en la seva sobrietat, que parteix d’algunes imatges de la memòria per retratar un present en el qual les ferides segueixen obertes.

EL FRACASO (Daniel Remón)

EL FRACASO (Daniel Remón)

Com explicar el fracàs de dues vides sense recórrer als tòpics de sempre? Daniel Remón enfronta un home i una dona que fa temps van estar enamorats i ara viuen les seves vides sense gaire entusiasme. I ho fa barrejant espais i temps, com si tot seguís transcorrent en les seves ments, com si mai haguessin sortit d’aquell moment. Amb una impressionant Íngrid García-Johnson, El fracaso és un film que confon i pertorba.

HORTA (Pilar Palomero)

HORTA (Pilar Palomero)

Pilar Palomero deu ser una de les cineastes espanyoles més recòndites i personals, però també més desconegudes. I el D’A vol contribuir a la difusió de la seva obra amb la projecció d’aquest treball delicat, volàtil, una reflexió sobre el pas del temps que ens situa al caire de les llàgrimes amb molt pocs elements: un paisatge, una casa, una veu que els sobrevola i el sentiment d’alguna cosa que se’n va anar per sempre. Una miniatura imprescindible.

Política Curtmetratge Memòria Historia

Elena Duque

Elena Duque

(Avilés, 1980) Especialista en cinema, escriptora i programadora audiovisual. Ha col·laborat amb festivals de cinema com Gijón, Rotterdam, Toronto, BAFICI i Sevilla.

FILMOGRAFIA

Pla y Cancela (curt, 2017), Postales (curt, 2016), De cara a la galería (curt, 2014), La mar salada (curt, 2014)

Virginia García del Pino

Virginia García del Pino

(Barcelona, 1966) Compagina la seva carrera de directora amb la docència al Màster de Documental de la UAB. La seva obra té un gran recorregut internacional a festivals, museus i centres d’art contemporani. Durant els darrers anys ha impartit tallers i conferències per tota Espanya. El seu llarg Basilio Martín Patino. La décima carta es va estrenar al Festival de Sant Sebastià.

FILMOGRAFIA

Improvisaciones de una ardilla (curt, 2017), Basilio Martín Patino. La décima carta (2014), El jurado (2012), Sí señora (curt, 2012), Espacio simétrico (curt, 2010), Mi hermana y yo. España (curt, 2009), Lo que tú dices que soy (curt, 2007), Hágase tu voluntad (curt, 2004),  DUO (curt, 2003), Pare de sufrir (curt, 2002)

Pilar Palomero

Pilar Palomero

(Saragossa, 1980) L’any 2013 va començar un Màster en Direcció de Cinema a la Film Factory (Sarajevo) sota el lideratge del cineasta hongarès Béla Tarr. Els seus curtmetratges han estat projectats als festivals internacionals més importants. Ha participat a la Berlinale Talents 2017 i al Sarajevo Talents. Actualment desenvolupa el seu primer llargmetratge, Les Nenes.

FILMOGRAFIA

Horta (curt, 2017). Zismko Sunce (curt, 2017), La noche de todas las cosas (curt, 2016), Noé (curt, 2015), Niño balcón (curt, 2009).

Daniel Remón

Daniel Remón

(Madrid, 1983) Guionista graduat a l’ECAM. Ha coescrit els films Casual Day, Cinco metros cuadrados, Paradiso i El Perdido. L’any 2011 funda la productora Tourmalet Films, amb la qual roda quatre curtmetratges. Els seus treballs han estat premiats i exhibits a festivals com el de Huelva, Màlaga i Abycine, entre altres. Actualment prepara el seu primer llargmetratge com a director.

FILMOGRAFIA

El fracaso (curt, 2017), Los Cárpatos (curt, 2015), The World (curt, 2014), Koala (curt, 2012)

Ramón Lluís Bande

Ramón Lluís Bande

(Xixón, 1972) Cineasta, poeta, narrador i autor teatral, Bande és un dels principals noms de la no-ficció espanyola, juntament amb altres cineastes com Guerín, Lacuesta o Jordà. Ha dirigit clips musicals per a Nacho Vegas, Manta Ray, Mus, Viva las Vegas o Aroah, entre altres. Alguns dels seus llargs s’han projectat al D’A.

FILMOGRAFIA

Escoréu, 24 d'Avientu de 1937 (2017), Aun me quedan balas para dibujar (curt, 2017), Vida vaquera (2016), El nome de los árboles (2015, D'A 2016), Equí y n'otru tiempu (2014), Llar (2014), Sangre (2010), Divina lluz (2003), El fulgor (2002)

Ángel Santos

Ángel Santos

(Marín, 1976) Santos ja és una cara coneguda del D’A. Va debutar en el llarg amb Dos Fragmentos/Eva, que juntament amb el curt Septiembre (Los amores jóvenes), són la llavor de Las Altas Presiones. Imparteix docència a escoles i instituts dins del programa Cinema en Curs (A Bao A Qu).

FILMOGRAFIA

M. (Manuel Moldes, Pontevedra Suite 1983-1987) (curt, 2017), Las Altas Presiones (2014, D'A 2015), Fantasmas#2 (curt, 2012), Fantasmas#1 (curt, 2010), Dos Fragmentos/Eva (2101), O Cazador (curt, 2008), Septiembre (Los amores jóvenes) (2007)

Luis López Carrasco

Luis López Carrasco

(Múrcia, 1981) Cineasta, guionista i escriptor. És cofundador del col·lectiu Los Hijos. El futuro va ser el seu primer llarg en solitari, aclamat internacionalment i presentat al D’A 2014. Com a escriptor ha publicat el llibre Europa. Amb Aliens el director torna a treballar en solitari per retornar la mirada al passat recent d’Espanya.

FILMOGRAFIA

Aliens (curt, 2017), Fuente grande (curt, 2016), El futuro (2013, D'A 2014), Circo (2010)